Pengikut (Blogspot)

Ahad, 5 November 2017

petikan buku (4) : kumpulan pantun melayu

assalammualaikum dan selamat malam....

sempena bulan bahasa kebangsaan, aku kongsikan petikan dari buku "kumpulan pantun melayu" yang telah menjadi sukatan pembelajaran tingkatan enam sekitar tahun 1992. buku ini telah disenggarakan oleh Zainal Abidin Bakar. 

selalunya aku akan berpantun untuk kucing aku yang nama Hitam tu; "hitam-hitam di tampuk manggis makin dipandang bertambah manis" kan. 

Masa kecik dulu ni. 2 3 hari lepas aku kutip dia

di sini adalah pantun penuh atau rangkap yang asal bagi pantun tersebut :-

Hitam-hitam di tampuk manggis,
Sayang kemuning luruh bunganya,
Hitam-hitam ku pandang manis,
Putih kuning apa gunanya.
[Petikan dari Perincis Pantun]

sampai sini dulu ya.

wasalam.

5 ulasan:

  1. Sekarang ni, nak kena balas ke pantun ni . ? hahahha.

    BalasPadam
  2. u better not.

    aku bukan reti mengarang pantun, menghafal pantun mungkin.

    BalasPadam
  3. Kucing hitam bertompok putih
    Walau pun hitam tetap kukasih.

    BalasPadam

Sertakan pandangan anda di sini...

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.