Pengikut (Blogspot)

Ahad, 11 Oktober 2015

wong jowo (1) : pitutur jowo

hello semua, selamat petang...

ada benda yang menganggu fikiran aku ni tapi bila aku baca falsafah Jawa yang saudara mara kongsi dalam group whatapps Lokman, aku sedikit membuka mata. sedikit demi sedikit ia masuk dalam jiwa aku yang bukan Jawa ni.

perbezaan budaya antara aku dengan Lokman sebanyak-banyaknya mengajar aku tentang tanggungjawab seorang isteri ke atas kehidupan rumah tangga aku.

sometimes aku respect lah falsafah ni, aku guna sepanjang malam tadi untuk bertenang dan menenangkan hati aku.

1. wong nrimo uripe dowo (orang bersyukur hidupnya lama)

2. wong sabar, rejekine jembar (orang sabar rezekinya luas)

3. wong ngalah uripe barokah (orang rendah diri hidupnya berkat)

4. wong jujur uripe makmur (orang jujur hidupnya makmur)

5. wong suloyo uripe saro (orang malas hidupnya sengsara)

6. wong sombong amale kobong (orang sombong amalnya hangus)

7. wong ngersulo gelis tuwo (orang yang suka berkeluhkesah cepat tua)

8. wong tlaten bakal panen (orang yang rajin bakal berhasil / berjaya)

9. sing wis lungi lalekno (yang dah pergi dilupakan)

10. sing durung teko enteno (yang belum datang tunggulah)

11. sing wis ono syukurono (yang dah ada syukurilah)

pitutur jowo iku ajaran agomo (falsafah jawa itu ajaran agama)

wallahualam.

kbai.

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.