Rajin Menyinggah

Kenal dari Facebook

Rabu, Jun 24

tin kosong (9) : si biri-biri

hello semua, selamat petang...

tadi, aku lepak di bilik admin. sambil isi pre-q tender. bilik admin ofis aku bercermin. cermin bentuk kunci di dua bahagian dinding dibahagi empat. simbolik mungkin bagi Ncik Bos Botak.

kemudian itu, dari cermin tersebut nampak jelas tingkat bawah. di sebelah bangunan pejabat aku ada satu lorong kecil. ia memisahkan bangunan pejabat dan bangunan tadika CIC. di bahagian timur laut pejabat-pejabat ini merupakan padang permainan kanak-kanak.

sambil mencuci mata di cermin tersebut; di kejauhan mata mengadap padang permainan. aku lihat biri-biri mendatangi arah pejabat aku. ada tali di lehernya. aku mula menjerit memanggil Kak Rusi; memanggil-manggil nama biri-biri. aku jadi teruja.

kambing biri-biri tersebut berhenti di hadapan tadika; persis ingin merempuh pintu berkaca di situ. hati aku bertambah happening. lalu memilih untuk turun ke kedai bawah. 

sambil membawa berita kambing biri-biri kepada Kak Hawa. kesekejapan itu nampak susuk tubuh lelaki sederhana tinggi gempal berambut kerinting. memakai kain sarung dan kemeja dia menggapai tali di leher si biri-biri.

biri-biri "membuat perangai" meronta-ronta ingin dilepaskan. akhirnya biri-biri rebah ke permukaan premix. biri-biri membuat degil tidak mahu bangun walaupun tuannya berkali-kali menyuruh dalam bahasa Mynmar. 

akhirnya leher biri-biri di rentap oleh tuannya. dengan rasa tidak berdaya biri-biri bangun; pasrah ditarik oleh tuannya.

aku terpaku memerhatikan keadaan tersebut. aku secara lahiriah manusia amat mengasihani biri-biri. biri-biri ditarik oleh tuannya sehingga ke jalan besar.

aku terus memerhati. kerana biri-biri tidak berputus asa meronta-ronta.

akhirnya aku dapat lihat, di satu permukaan yang rata. biri-biri yang diikat lehernya dan dipegang oleh tuannya; memacu laju berlari bersama-sama dengan tuannya.

terrernye biri-biri tu. lalu aku kembali ke pejabat meneruskan kerja.

kbai.



18 ulasan:

  1. Alah, aku ingat sesuatu yg buruk berlaku pada biri biri. Ataupun entri kau tentang impian kau nak ternak biri biri pula. :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak reen...

      ko bayangkan eh, tuan die tak mampu control, die control tuan die.

      terer nye...

      haha.

      Padam
  2. Sudah... sudah... asyik tengok biri2 payutlah tender x siap.. hmmmpph
    #aptb

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huahua.

      Betul... ada biri-biri terlepas dr tmn wilayah... lari pi teamcoat...

      Padam
  3. depan rumah ni ada kedai moto. kedai moto ni bela biri-biri.

    BalasPadam
  4. Dato' Ir Md nasir tu boss Mas ke? Haha... dia dah tanya tender tu:)
    Biri-biri tu kira bijak buat tuannya berpeluh dipandang org ramai. Nak cari glamerlah biri-biri tu..

    BalasPadam
  5. bayangkan biri-biri tu ada banyak. beratur. seekor demi seekor melompat depan mata kau. kau pun kira. kira. kira... sampai terlelap...

    apasal aku tersedak ni, ada orang sebut nama ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhu.

      ade ke sebut nama ko?

      aku tak pernah try la kire biri-biri untuk lelap mata.

      mcm lebih segar ade la...

      Padam
  6. trbyg rupa biri2 tu mcm mana..hahah

    BalasPadam
  7. Hahahaha . mane datang ada myanmar bela biri2 ni .. kat daerah mana ni ? ini rare .. haha .. kesian biri-biri.. ='(

    BalasPadam
    Balasan
    1. di daerah terpencil, selatan China.

      hahaha.

      Padam
  8. Hahah.. Memula cam sedih.. Sekali lawak biri biri lak yang lari bawak tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. mula memang aku sedih.

      siap menjerit kat acik Mynmar suruh pelan2 tarik sebab sakit leher dia.

      sekali biri-biri tu boleh plak lari laju...

      comel je...

      Padam
  9. Kisah biri-biri..
    Jarang Ros nampak ada yang bela biri-biri..

    BalasPadam

Jom komen ramai-ramai...



Si Tulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.