Rajin Menyinggah

Kenal dari Facebook

Isnin, Januari 27

memancing petang

hello semua, selamat tengah hari...

terasa rock pulak hari ni. biasalah mood lepas Anugerah Juara Lagu memang macam ni. macam aku pulak yang bertanding kan? haha!

semalam dekat-dekat nak senja dalam pukul 0615 petang, Encik L ajak lepak pegi memancing kat Tasik Kota Puteri; naik kereta 5 minit je dari rumah. aku yang dah macam "cacing kepanasan" kat rumah yang dah golek sana; golek sini tunjuk perasaan boring aku terus melompat-lompat nak ikut. hekhek.


Favorite location memancing

setiap kali aku pegi tasik ni dengan Encik L mesti beliau drive ngam-ngam berdepan dengan signboard "Tasik Kota Puteri" sebesar-besar alam yang sampai boleh menerbitkan fenomena pantulan kat dalam tasik tu. mungkin nak budget romantik. aku je rasa macam tu kot. tapi aku rasa kat sini lubuk. tu pasal selalu Encik L drop kat sini.

tasik ni sebenarnya detention pond untuk perumahan Tasik Puteri yang dibangunkan oleh PKNS. ada fasa yang dah siap dan ada fasa yang belum. kolam ni aku anggarkan sebesar 8 ekar yang lengkap dengan lima buah culvert (longkang) beroperasi sebagai air keluar-masuk yang merupakan salah satu sistem menakung air dan mengelak banjir. wallahualam. 


Sekumpulan burung jalan petang

kalau korang boleh nampak ada beberapa kawan burung sedang menghayati kesedapan anak ikan dalam tasik ni. handphone aku kalau zoom dekat nanti, pelik pulak gambar dia. haha. Encik L estimate, dalam kolam ni ada ikan pikok base. estimate bukan sebarang sebab beliau kata masa kolam ni bukak memang pihak pembangunan dah lepaskan ikan tu dalam kolam ni. 


Encik L layan casting

okey. hanya boleh ambil gambar dari jauh. Encik L konon je macam adventure konon-konon tak kesah bawak aku kat tempat-tempat macam ni kan. tapi korang memang silap la. aku tak boleh lansung nak dekat dengan tebing okey. nanti jatuh bagai-bagai. aku duduk dalam kereta diam-diam. jangan buat nakal-nakal. hakhak. 

kalau korang boleh perhati ada bulatan-bulatan yang membentuk di sekitar air yang tenang. bulatan tu lah gugusan anak ikan. Encik L memilih "casting" di tempat bukan burung-burung yang "casting".


Landing down - Firefly di Subang Airport

di kawasan yang luas jika nampak kapal terbang mesti nak lambai-lambai kan? tu je hiburan yang aku ada masa ni. masa memancing cakap kena bisik-bisik nanti ikan lari. errrm, yelah!

Rapala Ikan Hijau

akhirnya rapala ikan ni bertukar ganti dengan rapala udang. mungkin ikan-ikan hari ni teringin nak makan udang. who knows? hahaha.

Sekawan burung yang lain (kalau nampak la)

kalau tak nampak burung pun tak pe. anggap je lah aku sedang menghayati senja dan bagi warning supaya balik. lepas gambar ni terus handphone aku buat perangai habis bateri.

beberapa minit lepas gambar ni, Encik L dapat tangkap seekor ikan haruan. 200 gram ade kot. huahua. aku yang lebih excited. Encik L tanya "nak makan ke ikan ni?" aku blur. aku cuma angkat-angkat bahu.

Encik L decide bawak balik sebab ikan haruan kan boleh buat ubat. tapi bile sampai rumah, Encik L lepaskan dalam parit. memang gitu lah tebiat Encik L. 


from Big Sport Fishing game

kehkeh. pagi tadi bila godek-godek android tengok Encik L dah berjaya dapat tangkap ikan "swordfish" dalam game kat atas tu. rezeki baik kot semalam.

selalunya macam ni lah cerita ahad hujung bulan. zaman tengah susah ni. okey. adey-chiau.

18 ulasan:

  1. xpernh berpglmn p mcm ni..huhu..cian yui.

    BalasPadam
  2. pesal tak ikut casting sekali...
    takutkan tebing, casting sambil duduk, tak perlu berdiri... hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hakhakhak.

      mana aku reti der...

      nak pegang mata kail pun tk dapat...

      jgn pegang nanti tajam....

      hahaha.

      Padam
  3. kenapa lepaskan ikan tu dalam parit

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab takde sape nak makan pun...

      parit tu depan rumah... saja nak bela ikan dalam tu...

      hehe.

      Padam
  4. hatta seekor burung pun aku tak nampak ni.. hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko mungkin boleh zoom gambar ni... zoom jao2... hakhak

      Padam
  5. guna umpan mende en L tu? aku dulu2 penah la ikut abg aku gi mancing. tapi aku terer skit dr ko sbb aku ikut meranduk air masa nak pegi tempat yg byk ikan. kehkeh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha. masalahnya aku tk boleh nk jejak tebing lansung... boleh tgk dr jao je la...

      honestly, aku mmg tk reti mancing ke ape.

      hehe

      Padam
  6. best jugak aktiviti ginikan....tenang jee... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul...

      bolehla amek udara utk reduce stress smggu ke akan dtg...

      Padam
  7. Ros pun selalu gak ikut husband gi mancing :) kadang-kadang rasa best, kadang-kadang rasa boring. hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. part boring mst lps dr 1 jam mencanguk kan?

      Padam
  8. hahahha bru lepaskan puyu yang diaorang ni mancing kat dalam parit tepi rumah

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa cik att lepaskan?

      ala... sedey nye...

      huhu.

      Padam
  9. abang ipar aku kaki pancing gak
    sampai ke laut dalam nun mereka pergi
    aku tak pernah pula ikut

    boring je nunggu ikan makan umpan
    haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. selalu waktu lokman memancing, saya akan baca buku pak tehr...

      at least, habis jugak semua buku yang saya beli sebab dah terpaksa habiskan melayan boring menunggu...

      haha!

      Padam

Jom komen ramai-ramai...



Si Tulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.