Rajin Menyinggah

Kenal dari Facebook

Rabu, November 13

khabar ini bukan aku yang pinta

heloo semua, selamat petang...

aku baru balik dari Toronto a.k.a Tronoh, Perak. ada meeting tender hari ni. hari ni baru ada mood sikit lah nak kerja. walau kepala aku pening weng-weng.

dulu aku ada buat side job dengan seorang insan ni; nama beliau Pakdin. muda lagi sebaya dengan Encik L tapi aku panggil Pakdin sebab aku segan nak panggil beliau abang. nak panggil nama kang rasa kurang ajar pulak. kuikuikui.

disebabkan kerja "freelance" memang susah collect payment; ada beberapa amaun dari job aku tertangguh dengan beliau. sehinggakan duit yang aku budget untuk guna semasa majlis pun aku tak dapat collect. 

masa aku sibuk mencari beliau, mahukan penjelasan; takda satu mesej dibalas dan takda satu panggilan dijawab. stress dan marah menyelubungi aku. honestly speaking lah kan, aku hanya manusia biasa.

tiba-tiba tadi, dapat panggilan dari nombor yang macam kenal tapi tak kenal. handphone baru format; semua nombor dah hilang. sekian. 

aku jawab call tu. ya, suara tu milik Pakdin.

tanya khabar sekian-sekian dan bercerita agak panjang.

ia khabar yang mengejutkan. penceraian tanpa sedar antara Pakdin dan isteri. maksud aku lafaz yang antara bermaksud atau tidak. yang perlu diputuskan di mahkamah minggu depan. 

sesiapa yang di alam perkahwinan termasuk aku sendiri; berhati-hati bila berbicara dengan suami. suami yang marah; jangan diganggu. 

lafaz yang pelik-pelik dan amat memeritkan.

tujuan panggil aku bukan untuk mengadu nasib. tapi nak mintak maaf sebab beliau terasa beliau aniaya aku tak bayar hutang.

hmm.

aku pulak rasa dosa ini membebani aku. aku yang sememangnya marah. tapi aku tak mendoakan keburukan seperti itu terjadi atas beliau.

hmm.

kehidupan ni susah betul nak dirungkaikan. 

adey-chiau.
 


16 ulasan:

  1. betul tu.. org tgh marah jgn kita dekat. biarkan dia tenang dulu itu lebih baik

    BalasPadam
    Balasan
    1. tp tu ckp memang senang sya...

      yang tk senang bile hari-hari dh kena marah...

      time tu ko tak kire la die sabar or tak, ko pun tak sabar...

      haha!

      Padam
  2. bila dah kawin ni, semua benda kena ubah sebolehnya..tambah2 sikap panas baran dan cakap lepas..kadang2 yg terlalu ikutkan hati tu, diorg bukan fikir pun apa yg diorg ckp..almaklumlah..perasan marah tgh mguasi dan setan lak hasut2...tu yg jadi bend yg kita tak inginkan...

    serius takutlah berita2 mcm ni...

    tp punzel, skurang2nya pakdin jujur dgn punzelkan..dia xdelah terus mhilangkan diri...kira oklah pakdin ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Errmmm mmg la tak boleh ggu org tgh marah tp kalo dh marah berhari2. Masalah jugak. Yg pnting dlm rmh tangga tu toleransi. Automatik sabar akan datang...

      Pakdin mmg jujur. Aku pun faham dilema org buat dwing mcm kami ni...

      Tp ape2 hal dahulukan friendship dr duit.

      Insya allah Tuhan tunjuk jalan...

      Padam
  3. sekurang-kurangnya pak din call juga beri penjelasan...mmng hidupbanyak macam2 yg kita tak penah duga.

    BalasPadam
  4. masih ada rasa bersalah dihati pakdin tu pasal dia call balik setelah apa yg dah terjadi ni...walaupun lambat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. call balik, duit nye takde gak ain...

      huahua.

      Padam
  5. dalam rumah tangga memang kena ada sikap saling tolak ansur.. kalau sebelah pihak je dok sabar, sebelah lagi asyik nak marah-marah, emmm berangin jugak.. hihi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. errmm...

      yang ni mcm berpengalaman jer...

      hehe.

      Padam
  6. apa contoh ayat yg dia cakap tu? Ce bagi contoh. Kot2 terrrrr ke. Mana le tau kan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Emmm...

      Die ckp kalau die tk dpt kumpul duit pada sekian2 tarikh, maka kite putus.

      Tu pun dh boleh mksd cerai dh

      Padam
    2. oooo... ye ke? Ermm... bahye ni.

      Padam
    3. kan...

      masa die cerita ngan aku, aku yang emosi ni sampai menitis air mata...

      die siap cakap ngan aku, "memang saye boleh putar belit fakta, tapi tu lah ummi saya pesan mahkamah dunia boleh lepas tapi mahkamah akhirat mcm mana?"

      aku, errr...

      tak reti nak jawab...

      Padam
  7. aku nak cakap pun tak reti.. tapi apa yang berlaku ada sebabnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mgkin ada hikmah yg lambat nanti baru tiba...

      Padam

Jom komen ramai-ramai...



Si Tulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.