Rajin Menyinggah

Kenal dari Facebook

Ahad, Julai 7

bingkisan 3 : kursus pra-perkahwinan

hello semua, selamat malam...

aku baru balik dari kursus kahwin. pegi dengan Encik L. kat Pejabat Agama Kuala Selangor. malam Jumaat tu, tidur kat Gombak sebab nak lepaskan ikan jelawat. tapi last-last tak dapat lepaskan sebab ikan tu dah mati dalam perjalanan. jahat pulak rasa doa aku tu kan?

sebelum masuk kursus kahwin tu memang kami berdua dah lambat. cuba bertolak dari Gombak ke Kuala Selangor seawal 0630 pagi adalah janji kosong aku. last-last lepas sarapan segala bagai, 0715 pagi jugak Encik L pecut ke sana. 

bila dah nak sampai tu, agak lambat 10 minit. aku bukak laci kereta. sekali tergerak hati aku tanya mana cd Adele yang buat konsert kat Albert Hall tu. sekali Encik L cakap beliau dah buang sebab ada calar. aku??

Aku : orang beli cd tu seratus kot harga dia... (honestly memang aku beli, saat otak aku tengah bengong)

Encik L : dah tu, dah calar aku buang la... 

Aku : mahal kot...

Encik L : bukan aku yang buat, memang die calar. tak payah la pegi kursus. 

Aku : laa??? ape masalah kau???

Encik L : dah kau jerit kat telinga aku.

betul-betul beliau berhenti kereta, depan pejabat ceramah tu. aku terus masuk dalam dengar ceramah. malas aku nak bertekak dan tengok ape jadi kat beliau. 

sedar-sedar beliau kat belakang aku. daftar dan masuk dengar ceramah. 

biase lah, kalau kursus kahwin memang la banyak cerita pasal resam dan keadaan rumah tangga kan. gaduh sana, gaduh sini. bertekak sana, bertekak sini. cerai pasal benda-benda kicap la kentut la dan benda-benda yang tidak boleh selamatkan sesuatu perkahwinan yang menunjukkan ciri-ciri kebodohan/kealpaan manusia tu sendiri kan?

bile tengah hari aku dah hilang marah dah. dah pegi makan tengah hari sama-sama. macam masing-masing dah lupa dah ape yang kami baru gaduh pagi tadi. 

betul la; eloknye pegi kursus dengan pasangan kalau ada peluang. 

tapi jodoh dan pertemuan tu kan kat tangan tuhan. setiap perkara ada hikmahnya. adey-chiau.


p.s : aku cuma nak bagi tau Encik L, sesusah mana pun seorang isteri. aku akan cuba bersedia.




28 ulasan:

  1. TEruskan m3ncari ilmu rumahtgga wpun sesudah khwin.. Wah..dh rasa bahang dh bila dh g kursus ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. emm macam dah terasa gak...

      masing-masing jadi berfikir panjang...

      nervous pun ada...

      haha!

      Padam
  2. sabo je la.tak habis2 bertekak korang berdua ni..semoga menjadi isteri yg baik.kehkeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih akak kutu...

      Nak cuba slow down la ni...

      Blaja hormat hak masing2...

      Padam
  3. kalau boleh tukar panggilan 'kau' dan 'aku' tu dulu :-)


    'saya' dan 'awak' nampak lebih lembut... atau maybe 'abang' dan 'baby' :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu prcakapan time gado...

      Kalo sehat je elok je panggil abg...

      Haha!

      Padam
  4. hahaha..gadoh memanjang ko ni..hahaha..nanti dh kawen lain plak..gadoh2 boleh baby..ekeke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haiyoooo???

      Doakan aku dpt baby awal sbb aku kan agak 'berusia'

      Aim pulak anak ramai.... Ting...

      Padam
    2. akak lagi agak berusia.. hehe..bila baca entry mas, asyik gaduh je, akak terasa bahangnya.. apsal, akak pon asyik gaduh. dgn yg ni manjang gaduhnya. bila gaduh, delete no phone.. pastu save bali, pastu delete. hang jadinya tepon.

      Padam
    3. hahaha...

      kak nanie... memang kalo tak gaduh tu tak best...

      tapi masing-masing kena sedar gak impak lepas gaduh...

      tu pasal kursus kahwin ajar suruh hati-hati kalo gaduh nanti jadi cerai pulak kan...

      Padam
  5. x gado pun x best hahaha., tp x bole selalu.. sakit ouw~

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan...

      gaduh selalu nanti air mata berjujuran...

      cepat tua...

      haha!

      Padam
  6. hehe..psl cd pun bergado..nasib la..

    BalasPadam
  7. Gaduh sikit baru sweet. Hehe. :)

    BalasPadam
  8. Bagus semangat bersedia nak jadi isteri terbaik itu kakak salute. Kena tanamkan semangat tu Mas barulah betul. Mesti En L dengar pun sejuk hati dia:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba la kak zakie...

      siape lagi nak duduk dengan kite kalo susah dan senang...

      :)

      Padam
  9. Wahhhh... aku x pergi lagi kursus perkahwinan. Huuuu.

    *semoga bersedia untuk bergelar isteri. Eheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau patut pergi dengan mr right ko...

      barulah insaf masing-masing nak bertaubat...

      haha!

      pendapat aku je la...

      Padam
  10. Err..ganas juga punzel dgn encik L yea..hehehe...
    Tapi org laki depa tahu apa...rosak buang...
    Mcm kita walaupun benda tu xleh pakai..tapi kita nak la jugak simpankan...kenangan sbb beli mahai2 ooo....

    Ermmm...nak pegi dgr ceramah sesama xde calon lagilah..hohoho....

    Pstt..gaduh sebelum kawin xpe...ibarat proses mgenali..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhuhu...

      memang la aku pun tak suke simpan barang2 mcm tu... tp terkilan sebab calar...

      mahal tu...

      emm, tggu dpt calon and hope calon tak pegi lagi...

      sebab skang pakat semua nak g siap-siap...

      Padam
  11. wo ho...mmg boleh gaduh tu...aku pun sure bengang kot beli mahal2, dia campak mcm tu je? grrrrr....

    bertabah la nok...kadang2 gaduh tu perencah bagi kita matang sikit hadapi situasi mcm ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha... seb baik ada wanita yang sokong aku kan...

      diorang salu pk diorang betul kan??

      hehe.

      Padam
  12. Punzeel dengar ceramah ke tido ni? hihi

    gaduh ni perlu kot kadg2..kalo tak gaduh bosan kan haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. tido pun ade gak...

      part2 yang boring tu

      :)

      Padam
  13. woi nak g kursus kawin pun gadoh ke? sabo je hahahaha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhuhu...

      standard la tu...

      kepala angin dua-dua.

      Padam

Jom komen ramai-ramai...



Si Tulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.