Pengikut (Blogspot)

Rabu, 24 April 2013

satu fakta tentang harta dan ilmu

hello semua, selamat pagi...

sepatutnya aku dah sampai Trolak. Ncik Meor Satey ada masalah jadi aku tersadai la kat sini. maksud aku pejabat. takpe lah pun. 

kerja kat pejabat ni banyak. memang banyak. jadi aku memilih untuk menjadi malas untuk menyudahkannya. boleh?

dalam aku mengejar kekayaan dunia. dan sangat fanatik dengannya. aku mula sedar ia adalah tinggalan Qarun, Firaun dan sejagatnya. si bongkak yang syirik dan tidak menghormati kuasa Allah SWT. sedangkan amalan, ilmu dan kitab adalah warisan para Nabi yang Mulia lagi diMuliakan. 

aku tertarik betul dengan ayat tu dalam buku 'Nikmatnya Sedekah'. betapa khilafnya kita mencari harta dunia kan. 

cuma renungan untuk aku. bosan menunggu. adey-chiau.




p.s : saat ni memang tiada apa sen dalam kocek. jadi, memang sangat insaf!







9 ulasan:

  1. bersedekah dgn seikhlas hati mmg kita akan rasa nikmatnya...

    BalasPadam
  2. bersedekah ni bukan sahaja menambah pahala..malah, ia memberi peringatan, kesedaran pada diri kita.. dalam kesusahan dan sengkek kita ni..sebenarnya ada insan yg lebih susah dari kita...

    BalasPadam
  3. Trolak? Kami menetap di pusat latihan trolak 10 tahun, best sgt...masa tu form 2 rasanya. Ayah jurulatih anak2 felda.
    Pernah jg alami situasi mcm RC, kerja pagi sampai mlm, duit habis juga. Tapi bg kakpb, masa muda masa utk kumpul segala2nya, harta dunia dan ilmu akhirat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. trolak selatan...

      siapkan kuarters; bertahun-tahun tak siap...

      tapi almost 100% siap sekarang...

      Padam
  4. kt sibuk kejar dunia tp akhirat dah tercicir..ya ALLAH.

    BalasPadam
  5. berpada pada..dunia dan akhirat biar seimbang

    BalasPadam
  6. betapa tak seimbangnya daku..mengejar dunia, mengabaikan akhirat..

    BalasPadam
  7. nak cari harta x salah, tp sekadar utk mencari rezeki, n jgn lupa belanjakan jugak rezeki yg kite dpt tu ke jalan Allah. firaun tu bertimbun2 harta sampai lupa diri. ehehehehe :)

    BalasPadam
  8. betul juga. sentap kene kat diri saya ni sis.. saya pun sama selalu mengejar dunia, lupa akhirat. terima kasih atas peringatan ni :)

    BalasPadam

Sertakan pandangan anda di sini...

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.