Pengikut (Blogspot)

Selasa, 29 Januari 2013

sanggup menghadapi dugaan

hello semua, selamat pagi...





Terjemahan :
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksaan (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa) : "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika lupa atau kami bersalah. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau bebankan kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Berikanlah maaf kepada kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.




macam ni sebenarnya, aku selalu dengar orang bagi nasihat yang awal tu yang mana "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

berhenti sampai ayat tu je selalu nasihat orang ke atas aku, yang mana kita pun dengan yakin diri merasakan dugaan untuk kita adalah senang-senang belaka. tapi terjemahannya adalah seperti kat atas. yelah, setiap kebaikan dapat pahala dan setiap kejahatan dikira dosa. 

namun setiap insan perlu berdoa dan meminta pertolongan daripada Yang Maha Esa atas semua dugaan yang diberi. barulah kena dengan dugaan yang datang adalah dalam kesanggupan. kite redha ape yang jadi dengan kite kan...

pendapat aku, jahil agama dan terus berfikir. wallahualam. adey-chiau.



Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.