Rajin Menyinggah

Kenal dari Facebook

Selasa, Januari 15

melalut lepas dapat kalender

hello semua, selamat petang....

petang-petang baru nak tulis blog. takde ape cerita menarik pun hari ni. duduk pejabat sepanjang hari. buat kerja sikit tapi tengok video Listen tu banyak-banyak. sampai parody semua aku bukak. nak ulas serba sedikit? aku cuma belajar jadi manusia yang bersuara bila perlu dan pada tempatnya. blog ini hanya untuk gelanggang cerita peribadi.

ini adalah kalender Mapei. orang sebelum tahun baru dapat segala bagai. tapi aku dah lima belas hari kemudian. baru kecoh-kecoh. projek tengah takde sekarang bro.



suka je tengok Ncik Hanson. seorang berbangsa Cina yang boleh ngam dengan golongan semua Melayu macam pejabat kitorang ni. demam pun masih boleh buat lawak kan.

ini adalah pembekal bahan-bahan kalis air yang paling peramah pernah urusan dengan aku. aku ada seorang Melayu, pernah urusan tapi macam tak best. sebab semua alasan akan tolak pada pentadbiran je. 

walaupun berniaga adalah satu cabang mendapatkan duit. secara pemasaran, kita tak boleh nak terus cakap 'maaf, syarikat awak hutang saya dan apa-apa urusan minta urus dengan orang akaun' kerja kat tapak terbengkalai sebab tiada toleransi hantar barang. 

macam mana satu perkara boleh dipasarkan? kalau dengan Ncik Hanson, takde pulak aku kenal siapa orang akaun syarikat tu. pegawai pemasaran yang akan kejar bayaran. tu pun secara berhemah. mereka berniaga tarik tali. bayar satu hantar satu. kadang-kala toleransi. kita akan rasa ia mudah.

betul cakap Encik L 'bukan senang nak ambil duit dari poket orang lain'

macam yang Ncik Hanson buat. sabar dan tenang. adey-chiau


p.s : agak merapu. sekian.



23 ulasan:

  1. mmg bukan senang nak ambik duit dari poket org lain...nak mintak duit sendiri pun susah...mcm dah mintak sedekah...

    itu aku punya experience la...huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni pun pernah jadi kat aku.

      padahal die pinjam duit aku. tak payah la buat macam aku orang luar.

      tapi yang tak bestnya. sampai sekarang pun aku tak dapat duit tu.

      Padam
  2. Itulah teknik perniagaan kan ...hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul...

      biar ambil duit orang dengan berhemah...

      Padam
  3. gali duit dari poket sendiri adalah easy breezyyyyy..... ;)

    BalasPadam
  4. masa nak mintak berhutang tu senang jer..... bila time nak mintak bayar hutang tu yg payah

    BalasPadam
  5. seni meniaga tu org bukan melayu selalunya expert.

    rapport kena bagus

    BalasPadam
  6. setuju
    bukan senang nak ambil duit dari poket orang

    buat aku berfikir...

    BalasPadam
  7. susah nak dapat chinese yang macam tu.

    BalasPadam
  8. lagi susah bila ada default payment dan laaaagi susah kalau pembekal tak hantar barang. adeeeii tapi orang cina memang pandai berniaga,mereka akan lembut seboleh2nya sebab nak jaga bisnes dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi ada jugak sesetengah yg gengster. Kalo tk byr serang. Tu namanya along... Huahua

      Padam
  9. betul2..bukan senang nak amik duit dari poket orang lain.. =)

    BalasPadam
  10. nexyear, akak bg kalendar yer..nape tak ckp takde kalendar..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada. tp tahun ni dah ada kan? akak bg thn depan key..?

      Padam
    2. Yeah... Tahun depan dh ada kouta...

      Padam
  11. Aku dah tak keje ni takde la nak dpt kalendar. Naseb baek husband aku dpt yg Nippon Paint punya. Konfem la cantekkk. Kalau aku bekerja, mesti aku rembat kalendar tu letak kat meja opis. Hehe :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhuhu.

      tahun lepas aku dapat kalender Nippon.

      tp opis aku tak bayar diorg thousand k.

      lansung kena catu...

      hikhik. kesian staff

      Padam

Jom komen ramai-ramai...



Si Tulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.