Pengikut (Blogspot)

Rabu, 30 Januari 2013

jengkaut dan jentolak

hello semua, selamat pagi...

hari ni dah mula berbising di sebelah pejabat. setelah memberi ruang kepada pemilik tanah untuk berkemas selama seminggu; jentolak atau backhoe sudah dipanggil semula untuk menjalankan kerja-kerja memusnah. macho. 

Jentolak di kejauhan
daripada zaman aku sekolah menengah lagi, aku memang suka tengok orang bawak backhoe dan apa-apa mesin gabak yang ada kat tapak bina. bagi aku karakter manusia yang mengemudi backhoe adalah seorang yang tenang dan santai. kalau tak, takdela boleh bawak benda-benda macam tu. 

minat aku kat acik-acik backhoe sehingga kawan-kawan sekolah dan universiti suruh aku cari seorang, buat bakal suami. ye kan, suke sangat kan?

aku pun berkata dalam hati. tidak mungkin la kawan. itu hanya impian kecil dan ayam-ayam kan aje. jadi cerita terus berlalu cerita. bahanan rakan-rakan tinggal jadi kenangan. 

ada jugak aku tanya dekat Encik L. masa dulu lah, dua tahun lepas. masa dengan manis lagi. beliau cerita beliau kerja kat kilang konkrit. mula-mula jadi pomen. lepas tu tak tahan sangat nak betulkan lori hari-hari rosak boleh pindah kerja jadi pemandu lori siput yang bekalkan konkrit kat tapak bina tu. bagi aku, macam tu pulak???

aku tanye je la terus, takde nak selindung-selindung pasal backhoe ni. beliau senang-senang cakap mana abang tahu bawak. mudah. cerita mati kat situ. 

yang membengangkan. dua hari lepas masa lepak-lepak dengan Ncik Meor Satey. beliau bukak cerita pasal tapak kat Trolak. mula-mula cerita kemajuan. bila Encik L bersedia nak ambil alih kerja bumbung maka cerita ni sampai kat telinga aku.

ada kongsikong Ncik Bos Botak reti bawak backhoe katanya. masa Apek Backhoe tu rehat, kongsikong ni nak sambung kerja mengalihkan jubin bumbung ke atas bangunan. entah macam mana, tersangkut pengaut backhoe tu kat struktur rumah tu la. cuba-cuba bergegar rumah tu, kongsikong tu buat. 

aiyooo. orang bina rumah tu. baru beberapa hari ikat batu kau nak musnah kan? tengok bangunan yang baru beberapa hari naik bergegar Encik L dah cukup panas dah. 

tu yang terus ambil alih backhoe tu dan selesaikan masalah. bawak turun menyangkut atas bangunan dan membawa backhoe itu. itulah cerita Ncik Meor Satey yang menganggap hari tu merupakan hari hero bagi Encik L.

aku pelik. 'bile masa die reti bawak backhoe? aku tak tau pun....' Ncik Meor Satey gelakkan aku. memang jahat. tipu aku selama ni.

bila aku bentak tanya kat Encik L, sedang je jawapan beliau 'Ada gambar ke abang bawak backhoe??'

hooi. sakit hati. tapi itulah tanda. apa yang kau nak Tuhan akan bagi. tak kire cepat atau lambat. salam sayang semua. adey-chiau.


Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.