Pengikut (Blogspot)

Selasa, 8 Januari 2013

berjaya dari segi duit

hello semua, selamat tengah hari...

boring gak kalau hari-hari bikin cerita kerja. nescefe juga sudah habis secawan. kertas-kertas bertaburan. sana dan sini. penat, lelah dan letih disatukan dalam hormon wanita yang tak stabil.

dari sehari ke sehari aku ingin bertaip berkenaan dengan kata-kata pujangga. cerita orang berjaya. orang gagal kite letak tepi. ini adalah kata-kata untuk orang yang nak berjaya simpan duit atau jadi kaya. mari baca sama-sama.



Pada Perolehan : 
Jangan sesekali bergantung kepada satu punca pendapatan. Buat pelaburan untuk mencipta sumber kedua

Pada Perbelanjaan : 
Jika kamu membeli barangan yang kamu tidak perlu, nanti kamu terpaksa menjual perkara yang kamu perlu.

Pada Simpanan : 
Jangan simpan apa yang tinggal selepas belanja tapi belanja apa yang tinggal selepas menyimpan.

Pada Mengambil Risiko : 
Jangan cuba uji kedalaman air sungai dengan kedua-dua belah kaki. 

Pada Pelaburan : 
Jangan letak semua telur dalam satu bakul

Pada Jangkaan : 
Jujur ialah hadiah yang paling mahal. Jangan harap ia pada orang-orang yang murah. 

kata-kata yang sesuai dalam orang yang baru mula berniaga. ini adalah asas kepada perniagaan. berniaga ialah satu seni menguruskan duit dengan cara bebas dan terbaik kan. 

okey. ni je nak kongsi hari ni. selamat bekerja rajin-rajin di awal tahun wokey. adey-chiau.

p.s : mari susun jadual kerja.


10 ulasan:

  1. saya sokong bab simpanan. Dapat je gaji, asingkan siap2 utk simpanan, utk minyak sebulan, utk maintenance, byr apa yg perlu, lebihan baru boleh berbelanja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul. buat simpanan dulu baru belanja.

      selalu masa kecik-kecik kite akan dengar orang cakap yang. belanje elok-elok. ade lebih simpan.

      ini sebenarnye terbalik kan?

      Padam
  2. ok.
    noted.

    bagus jugak ni woi kongsi benda ni.
    ambe nak start berniaga, tapi tak tahu nak niaga apa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. berniaga ikut minat mu lah. berniaga kena apa yang kite suke kan... baru senang kecek molek-molek.

      Padam
  3. sama2 la susun jadual...

    moga tahun 2013 kita sama2 jadi jutawan sambil gelak " HO HO HO"

    BalasPadam
    Balasan
    1. gelak Hohoho dah macam Santa Claus dah... :)

      Padam
  4. tanpa usaha tak kemana kita..pastikan diri kita sentiasa berusaha pasti berhasil

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul... usaha kan tangga kepada kejayaan :)

      Padam
  5. uji kedalaman air dengan kedua kaki
    memang nak cari nahas tu
    haha

    BalasPadam

Sertakan pandangan anda di sini...

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.