Pengikut (Blogspot)

Rabu, 9 Januari 2013

air itu penting. ia sumber kehidupan.

hello semua, selamat pagi....

Nescafe Pagi ejen lawas perut
kebanyakan orang menjalani rutin pagi. kebanyakan rutin melibatkan air. bangun tidur, pegi mandi. sapu deadorant, minum nescafe dan membuat pembuangan sisa dengan sistem pelaburan 'emas'. semuanya menggunakan sumber alam yang tiada ganti. lain tak bukan air.

tadi Encik L telefon. aku cakap aku nak pegi berak. aku terus letak telefon. gila kau, kalau pilih tunang dengan berak. sah-sah berak menang masa tu.

lepas balik berak, aku panggil balik. lepas tu buat lawak jijik dengan cakap;

Aku : Abang, berapa orang buat kerja hari ni. tengah buat ape?

Encik L : mana ade kerja lagi...

Aku : apesal pukul 0930 pagi tak start kerja lagi. potong gaji setengah jam. 

Encik L : kita orang semua pegi berak la....

bengong gile. menganjing. tapi sedar tak sedar kan. aku telah membazir air semasa kerja-kerja pelaburan 'emas' tu dijalankan.

bayangkanla. tandas pejabat aku tepi pejabat. dekat dengan tempat Adik Atikah. jadi tandasnya duduk. semasa pembuangan sisa berlangsung. aku tak mahu sesiapa termasuk Adik Atikah mendengar bunyi-bunyi sisa mahupun angin dari badan aku. malu lah aku.

aku mengabur bunyi yang ada. setiap kali aku akan buka pili singki. ibarat sedang menggunakan singki. padahal aku menggunakan tandas. korang pernah guna helah ni tak?

tapi pagi tadi, semasa duduk di saat penuh dengan idea di otak. aku teringat kawan-kawan aku di sekitar Ampang yang air dicatu. mereka dijangkakan menerima air lepas Tahun Baru Cina.

yang aku senang lenang. menggunakan lebih 30% air terbiar semasa sisa-sisa 'emas' dilaburkan. kufur nikmat ke aku ni?

okey. kesedaran muncul. aku akan ubah mentaliti serta attitude dalam menggunakan air untuk kelangsungan hidup masa hadapan. adey-chiau.



p.s : jom lihat-lihat lukisan Makcik Sebelah.




Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.