Rajin Menyinggah

Kenal dari Facebook

Isnin, Oktober 1

monday blues : ubat yang tersalah

hello semua, selamat pagi isnin...

okey aku rasa aku nak keluar dua entri hari ni. tapi tengok pada prestasi la ye tak? hari ni blues lah. elok cerita benda yang buat aku sedih dulu kot...

aku paling rasa bersalah dengan Puan Nenek. kan semalam, beliau muntah-muntah. pitam masa beli lauk kat lori lauk tu. kena hantar balik dengan saudara aku yang jauh jaraknya dari rumah nenek. 

tu agak bergegas balik kampung. Ncik Atok memang on the way pegi hospital dengan Ncik Alang. ada problem dengan dada pulak. disahkan asma, terus warded. 

Puan Nenek, kami pujuk. untuk duduk di rumah anak-anak. Puan Nenek ada empat orang anak. Mak, Arwah Angah, Alang dan Busu. yang berkahwin cuma Mak dan Busu. dan dua-dua dijodohkan dapat kerja di Bandar Baru Bangi. Alang duduk dengan Nenek. 

bukan duduk lama. duduk masa beliau tengah pening-pening. walaupun aku kerja di Selayang yang hanya 5 minit menaiki kereta ke rumah Puan Nenek. tapi sebagai apa yang aku kerja sekarang membuatkan aku tak mampu nak terkejar-kejar. 

atau jika sesuatu terjadi waktu Puan Nenek keseorangan kat rumah. bila pulak boleh perasan kalo dah pengsan kan?

sungguh risau. sungguh rasa tak sedap hati. lalu telah melukai hatinya dengan kata-kata jahat seperti 'Kalau jadi apa-apa Nenek tergolek, macam Mastura boleh balik dan dan ni jugak? tak boleh kan?' 

terus orang tua tu siap-siap nak ikut Puan Mak. sedih aku marah orang tu. bukan niat aku pun. cuma aku je tak mampu nak harungi sorang-sorang. aku taknak dipersalahkan atas ape yang tak tahu akan terjadi. 

hari ni, aku tanya khabar. dan punca sakit Puan Nenek adalah salahnya aku juga. tiga minggu lepas, Puan Nenek keliru dengan ubat-ubat yang ada. aku datang, ade ubat yang aku dah asing ikut nama (secara kimia) untuk Puan Nenek makan. 

rupa-rupanya, aku engineer. yang hanya tahu membezakan komposisi kimia dalam konkrit. aku bukan ahli farmasi atau doktor yang pakar dalam ubat. keputusan aku silap!

dalam nama yang lain-lain, there's a same function of medicine. jadi Puan Nenek yang sepatutnya makan 2 mg ubat telah makan 5 mg ubat darah tinggi satu hari. tu effect die pitam.

tapi dalam hal ni, aku salahkan tukang bagi ubat klinik. jangan awak ingat kami doktor macam awak. lain kali tulis dalam bahasa Melayu atau bahasa mudah atau bahasa budak-budak untuk kami yang bengap perubatan ni nak tahu ubat jenis apa. 

Puan Nenek, umur 64 tahun yang menghadiri kelas membaca pada umur 36 tahun semasa menyusukan anak. adakah Puan Nenek dapat membaca sepenuhnya?

ape-ape hal pun, aku paling salah dalam hal ni. nak pegi mintak maaf dengan Puan Nenek la. adey-chiau.

p.s : aku cuma nak jadi yang terbaik!

19 ulasan:

  1. ermmm payah ni

    mcm mne tersalah ubat

    kite salah, kite ley betulkan

    BalasPadam
  2. Tak apalah janji sekarang nenek dah ada yg menjaga taklah risau. tapi biasalah memang payah nak ajak org tua tinggal sama kita kalau dia sihat sikit. Kalau dah tak boleh betul baru dia nak ikut..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedih la Kak Zie :( tak pasal je orang tua tu jadi mangsa. marah dia atas kesalahan diri sendiri...

      Padam
  3. bersabar...awak memang dah buat yang terbaik

    BalasPadam
  4. kasihan nyea.. harap2 cepat ok sakit tu.. bahaya juga salah makan ubat yea..

    BalasPadam
  5. hmmm kalo terlebih mkn ubat..xikut sukatan.. mmg beri kesan..

    mcm ayah laa.. ubat sakit jantung.. al maklum ler.. kitrg bukannya nurse.. xtau bab ubat2 nie.. byk mana..had mana..

    semuanya kena tanya banyak kali kat nurse sebelum kuar wad.. supaya xde tersilap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la cik moon oooi. tadi saya dah tanye 5 6 kali kat nurse

      Padam
  6. kena tulis betul2 supaya tak salah baca kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. emm kena tulis bahasa yang orang biasa faham...

      Padam
  7. insyaallah jika ada kemahuan disitu ada jalan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih syaifudin... nama awak macam laksmana sunan :)

      Padam
  8. saya agak pening sebenarnye! hehehe

    BalasPadam
  9. laa
    kesian kat puan nenek
    dah terlebih ambil ubat

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la pasal. lain kali kena hati-hati...

      Padam
  10. Balasan
    1. emm, tggu hujung minggu nak tengok result doktor mcm mane..

      Padam

Jom komen ramai-ramai...



Si Tulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.