Pengikut (Blogspot)

Selasa, 9 Oktober 2012

isu kerja sampai bosan

hello semua, selamat tengah hari....

mengantok la. aku tak datang mesyuarat tapak hari ni. tak sudah-sudah. bagi aku tak relevan sungguh. ada mesyuarat tiap-tiap minggu. memperbesarkan isu kecil seperti perincian 'coping'. okey, untuk orang yang tak tahu 'coping', mari aku tunjuk gambar.

Coping adalah bentuk frame sekeliling tingkap itu
korang tahu tak coping pun boleh beli kat kilang. dan kalau tak boleh beli kat kilang, kontraktor akan lebihkan sikit konkrit untuk mencapai bentuk tingkap macam tu. dan kalau nak betul jitu, amek acuan dan tuang konkrit dalamnye.

Encik L yang tukang kampung pun pandai la. kan? ini pulak kau seorang Arkitek pula seorang kontraktor kelas D yang logik ada 500k untuk buat modal berniaga. tak perlu mintak perincian dari perunding pun. kan kan kan?

isu sekecilnya diminitkan dalam minit mesyuarat. serius rasa sampah. belum lagi bina jambatan. baru nak buat pejabat guru. SETINGKAT je pun. tahap rumah-rumah kampung yang kadang-kadang kemasan lebih menarik dan canggih dari tu. kan?

tapi aku menilai isu ni bukan dari segi masalah 'coping' semata-mata. aku menilai isu ini dari segi mentaliti yang menyalahkan orang lain dalam segala hal dan menuding jari kepada pihak yang tidak bersalah seterusnya meloloskan diri daripada masalah. adakah itu penyelesaian masalah yang terbaik?

tu je lah. di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya. adey-chiau.

p.s : aku pun diajar untuk mencari kesalahan orang lain untuk bertahan dalam industri ni. macam mane la Labu...

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.