Pengikut (Blogspot)

Khamis, 4 Oktober 2012

dunia TIDAK adil

hwellloooo semua, selamat petang....

aku rasa malas betul. nak balik Bangi melawat Ncik Atuk hari ni. jujur kan? bukan ape. entah. kenape aku patut meluahkan rasa ni dalam blog. bagi aku, takde siapa disekeliling aku termasuk Encik L yang boleh menjadi bahu untuk menangis. dahsyat sangat pemikiran aku kan...

hidup aku sangat-sangat susah. kebelakangan ini, terutamanya. tercetusnya ilham nak membina Rumah Kasih Sayang secara puncanya. dan kini adalah kesannya. aku akui, macam Hafiz AF lak. aku akui pengalaman membina sebuah rumah pertamaku amat bernilai dan dari segi kewangan kami rugi. 

bermula dari itu, corak kewangan aku menjadi tak stabil. ini adalah perkataan secara jujur, bak kata lain frankly. kawan-kawan lain, mungkin terfikir nak buat pinjaman untuk kereta, kahwin, rumah. kan, kan, kan? tapi aku tak. aku terfikir Rumah Kasih Sayang. 

gaji aku sedikit. siapa yang harus aku salahkan? dan untuk bulan ini, sebagai kiraan orang yang terpelajar. setiap ringgit gaji adalah bukan untuk aku. akibatnya perasaan atau semangat bekerja aku semakin kurang, kurang dan akhirnya aku demam. 

aku tak boleh bayangkan. macam mana peminta sedekah itu hidup. tiada sebarang wang tunai di tangan. adakah perut mereka tak merengek, adakah enzim-enzim lapar mereka sudah menjadi baik dan mendengar kata?

aku tak tahu, adakah ini dugaan terberat aku bersama dengan Encik L. aku pernah terlintas, kalau kami tiada apa hubungan. adakah keadaan menjadi semakin baik. aku sendiri tidak mahu bahagia cinta ini pergi. aku mahukan kedua-duanya jadi bahagia. tapi adakah aku layak?

bercerita pasal Ncik Atok dan Puan Nenek yang berkeadaan tidak sihat. dua hari lepas, Puan Mak sibuk-sibuk suruh aku bawak Ncik Atok balik Bangi. terkejar-kejar sungguh. ibarat isu menanam septik tank yang melibatkan pihak berkuasa tempatan, kontraktor dan klien adalah lebih remeh berbanding membiarkan Ncik Atok berbaring seketika di hospital sehingga petang sehingga aku habis kerja di keadaan Ncik Atok masih boleh bangun. 

aku pun keluar dari tapak dengan cepat-cepat. dengan rasa mengantok. dengan rasa pening paperwork timbun-timbun menuju ke hospital. waktu perjalanan itu sesak. iaitu tengah hari di saat segerombolan manusia memilih untuk makan di Bulatan Pahang. aku gagahi jua... 

sampai-sampai di hospital, semasa meletakkan kereta. aku roger Ncik Alang dan alangkah remuk hati aku bila aku dapat tahu Ncik Busu dah ada kat situ untuk menguruskan hal Ncik Atok. 

aku memang lah marah tapi malas nak kata apa-apa. hai, kenapa orang tak pernah nak fahami aku dan waktu kerja aku? kenape? tu je persoalan yang bermain-main. 

sedih dengan apa yang terjadi. adey-chiau.

p.s : kadang-kadang bila keadaan macam ni, aku selalu rasa dunia tak adil pada aku. betapa kufurnya aku. assalammualaikum...

16 ulasan:

  1. kenapa mereka tak faham?

    ada masanya kerana kita tak cuba memahamkan.
    dunia adil sayang...cuma keadaan yg belum mengimbangkan keadilan tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sepatutnya aku datang lambat dari waktu tu. tapi aku datang awal sebab nak balik semula untuk ot. aku hanya perlu seseorang untuk inform aku. tapi takda...

      Padam
  2. Bercelaru sangat fikiran kakak rasa. Steady dik. Baru nak membina hidup memang ada ujian. Sepatutnya bertanya dah ada yg pergi jenguk Atuk ke belum. Tak apalah sebar dik... ini kecik punya hal.

    Buat dhuha selalu. Peruntukkan 5 minit sebaik sampai tempat kerja bagi memudahkan urusan harian. Kakak doakan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kak zie, banyak kata semangat yang kakzie bagi :)

      Padam
  3. kenapalah takda yang nak inform kan.
    aduuh.
    kasihan Rapunzeel.
    huh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha tu lah pasal. skang masing-masing malu nak contact i. pening la... malas layan...

      Padam
  4. masalah dtg tanpa diundang.. sebab tak ada siapa nak undang masalah cuma cari je kan..

    tak apa mungkin ini ujian kan.. satu hari nntii tgk2 lagi kuat dri semua org.. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhu. Kuat seperti badang. Tp nnt kena telan mnth dulu

      Padam
  5. sian yu...meh kat bahu i hehe

    BalasPadam
  6. haiya ini baru skit

    janganla ckp cmtu

    tak baik

    Allah nk uji kesabaran ko je tu..sabar...sabar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mgkin utk jgka pnjg Allah mahu aku kuat dari ni

      Padam
  7. sabar2
    dah adatnya hidup macam tu
    aku sendiri pernah beberapa kali terfikir
    alangkah bagusnya kalau dapat tambah tangan dan kaki
    tak la penat sangat terkejar selesaikan tugas
    huhu

    BalasPadam

Sertakan pandangan anda di sini...

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.