Pengikut (Blogspot)

Jumaat, 3 Ogos 2012

ingatan jumaat : fadilat bersedekah

assalammualaikum semua, salam jumaat....

masa hari Isnin hari tu, aku ada masa nak baca Al-Quran serta tafsir. belum tamat pun surah Al-Baqarah. amalan aku Ramadhan ni pun bukan cantik sangat. so, aku nak share ayat kat bawah ni dari Surah Al-Baqarah ayat 254 yang boleh menambah semangat aku untuk bersedekah dan membelanjakan harta ke jalan yang benar. Insya-Allah.

Bismillahirahmanirahim

Maksud ayat ini: 
Hai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual-beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.  


sempena bulan Ramadhan ni. perbanyakkan sedekah. walaupun rezeki tak banyak. bagi aku duit ni semua mainan dunia semata. tapi tak okey jugak jadi macam aku. sampai la ni tak cukup duit kawen. kihkih. namun aku percaya, selagi kite memberi bila-bila masa Rahmat akan turun dan kite juga akan menerima. wallahualam. chow.

p.s : jangan lupa, senyum pun sedekah jugak :)

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.