Pengikut (Blogspot)

Isnin, 9 April 2012

aku perlu penghargaan

hello semua, isnin yang tengah malam...

yup, semua orang dah kecoh yang ABPH 2011 milik Aaron Aziz. ni aku tak bukak twitter ni, kalau bukak mesti trafik timeline tahap aaaum!

kecil hati, hati yang kecil dipicit-picit menjadi kecil. ape pulak yang aku mengarut ni? lately aku cepat kecik hati. dengan keluarga dan yang paling banyak dengan Encik L.


ini kata-kata sesuai untuk aku. kadang-kadang permintaan Encik L are over the limit. oops, korang jangan fikir ini hal cinta-cinta. takde kena mengena langsung. yang selalu beliau akan overlimit dalam hal-hal pembinaan rumah Ncik Borhan. entah. runsing aku memikirkan hal rumah Ncik Ayah yang sorang tu. 

bila bergaduh, suppose to be aku akan melenting gila. hal ni buatkan Encik L merajuk. dan balik rumah mak beliau. pakai kereta aku pulak tu. kah kah kah, aku rasa comel. dengan alasan dapat buat beberapa projek kecik untuk dapat income lebih, Encik L ada dekat kampung beliau sekarang ni. biarlah secara sementara untuk bertenang, kalau uruskan rumah Ncik Ayah for sure akan gaduh dengan aku setiap hari.

somehow kan kawan-kawan, bile aku duduk termenung sorang-sorang layan feelin' masalah jiwa keluarga kehidupan, aku bersyukur. for sure. 

bila bersama dengan Encik L aku belajar apa itu menghargai dan penghargaan ala Melayu. menghargai cara Melayu bukanlah dengan kata-kata, selalunya. sebab bila Ncik Atok menghargai Puan Nenek selalunya takkan puji sebagai 'sedap makanan ko Jah' atau Ncik Ayah takkan menghargai Puan Mak sebagai 'awaklah, isteri saya paling cantik' itu bukan penghargaan cara Melayu. Melayu adalah lebih santai. dalam diam menyayangimu lah. 

walaupun tiada siapa memahami akan penghargaan yang tidak sesiapa yang nampak akan hadirnya penghargaan, ada satu kata-kata Encik L, seorang kongsikong yang mengeluarkan tahap falsafah sampai orang yang belajar macam aku lupa akan ia,

Bila kita berusaha, Allah akan balas apa yang kita usahakan. Bila kita berusaha dan bersyukur, Allah akan balas usaha dan berikan ganjaran nikmat kebaikan. Itu adalah beza keduanya, sesungguhnya orang yang bersyukur adalah lebih mulia dari orang yang berusaha. 
memang aku akan ingat. penghargaan tanpa kata-kata adalah bersyukur. adey-chiau.


6 ulasan:

  1. wahh suka kata2 hikamt tuh...;) merajuk en. L yang comel

    BalasPadam
  2. adat berkeluarga..semua hati kena jaga, tapi..hati kita sape nak jaga?huhu

    BalasPadam
  3. sabar eh...Encik L ehem2 eh?

    Nama rapunzel masuk dalam entry ni..:)

    http://www.nornadiah.com/2012/04/promot-blogger-1.html

    BalasPadam
  4. suka dengan falsafah sayang cara melayu lebih santai..:)

    BalasPadam

Sertakan pandangan anda di sini...

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.