Pengikut (Blogspot)

Jumaat, 10 Februari 2012

ingatan jumaat # surah Al-Ikhlas

hello dan assalammualaikum...

salam jumaat yang penuh berkat. hari ni nak kongsi pasal terjemahan ayat Al-Quran. aku mula dengan ayat yang simple dulu. yang pendek-pendek. aku teringin nak belajar terjemah ayat Al-Quran. walau aku sedar, aku bukan umat Muhammad yang beriman. tapi aku seboleh-boleh bila aku takde, at least aku tahu sesuatu kan. 

surah Al-Ikhlas
aku teringat pasal cerita Al-Ikhlas last week. lakonan Nasir Bilal Khan memang menjadi dan menginsafkan aku. pengajaran cerita, sesiapa yang baik dan ikhlas dalam amalan pasti akan diberkati oleh-Nya. sempena dengan tu, aku share terjemahan ayat ni. walaupun aku translate tanpa penerangan jitu. sekurang-kurangnya aku boleh mengAgungi-Nya. 

Katakanlah (wahai Muhammad) : "(Tuhanku) adalah Allah Yang Maha Esan [1]. Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat [2]. Ia tiada beranak, dan pula tidak diberanakkan [3]. Dan tiada sesiapa pun serupa denganNya [4]
itu terjemahan ayat secara terus dan membaca ayat Al-Ikhlas sebanyak 3 kali adalah bersamaan dengan khatam satu Al-Quran. subhanallah.

sampai sini dulu berkongsi. adey-chiau.

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.