Pengikut (Blogspot)

Sabtu, 14 Januari 2012

psikologi # siapa bersalah?

hello semua, selamat tengah hari sabtu....

masih menunggu air mendidih. nak bancuh nescefe secawan. nak mendatangkan mood bekerja. tadi aku terjah-terjah website personaliti; favorite aku kan. so, aku terjumpa la kuiz ni. macam relevan je. meh aku kongsi dekat sini dan bagi tau apa jawapan dia. 


Di sebatang sungai, ada seorang GADIS yang ingin menyeberang sungai itu untuk berjumpa dengan KEKASIH di arah bertentangan. hanya terdapat satu cara untuk menyeberang sungai tersebut dengan menggunakan feri. semasa membayar tiket, PENAMBANG menyatakan harga untuk menaiki feri adalah sebanyak $20. malangnya GADIS tersebut hanya mempunyai $10. tiba-tiba ada seorang JEJAKA melewati feri itu dan berkata kepada GADIS ' kalau kau tidur dengan aku, aku tambah duit feri ni lagi separuh' oleh kerana, keterpaksaan untuk berjumpa dengan KEKASIH, lalu GADIS bersetuju dengan JEJAKA tersebut. sesampai di jeti, SAHABAT BAIK yang mengetahui perkara tersebut memberitahu kepada KEKASIH bahawa GADIS itu curang. persahabatan mereka pun berakhir.


ikut cerita kat atas ni, siapakah yang PALING JAHAT mengikut turutan (1-5)

1. GADIS
2. KEKASIH
3. PENAMBANG
4. JEJAKA
5. SAHABAT BAIK


jawapan aku yang PALING JAHAT 
penambang - jejaka - sahabat baik - gadis - kekasih









dan setiap jawapan yang dipilih menggambarkan keutamaan dalam HIDUP:

GADIS menggambarkan CINTA
PENAMBANG menggambarkan KERJA
JEJAKA menggambarkan KEINGINAN
SAHABAT BAIK menggambarkan SAHABAT
KEKASIH menggambarkan KELUARGA


adakah aku gila kerja dan melupakan keluarga? masya-Allah. kembali ke pangkal jalan! adey-chiau.

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.