Pengikut (Blogspot)

Khamis, 26 Ogos 2010

edisi beli barang kuih

Salam semua,

Ade baik? Puase tak hari ni? Aku alhamdulillah. Semoga bulan puase ni, kite dapat keberkatan dari Maha Pencipta yang Agung.

Kuih raya ~ dah jadi menu wajib setiap raye dari tahun bile aku tak tau. Yang aku tau, dari zaman nenek aku dah ajar, buat kuih raya untuk jamu tetamu dan sanak saudara dalam masa sebulan ni. Aih ~ adat melayu memang suke makanan.Hiduplah untuk makan. Hekhekhek.

Aku ingat lagi, zaman bebudak dulu. Saat tu, jiwa keperempuan jatuh ke meter zero, orang cakap belom press minyak lagi. Baru je letak tangan kat gear, tu pun berbelah bahagi nak masuk gear berape. Macam tu la lebih kurang perumpamaan die. Ni semua aku nak kaitkan dengan zaman bebudak dulu, yang terpakse tolong nenek buat kuih raye.

Honestly, aku memang rase menyampah setiap kali time tuh… Mane tak nye, kena bangun awal-awal pagi, baru nak lelap mata lepas sahur, dah kene jerit oleh nenek macam snoozing jam yang disetkan setiap satu minit sekali. Adooi, takde pilihan, terus je la bangun dan mandi. Mandi awal hari tu woo…

Buat kuih zaman bebudak memang mencabar, daya sabar untuk habiskan puase pun belum dipupuk, tambah pulak dengan dugaan bau-bauan wangee dari kuih raye yang menguning kemasakan. Aisyeh ~ Time memang rase nak baleng je tudung periuk yang jadi tempat alas kuih raye yang nak dibakar. Konon-konon nak jauhkan diri daripada makanan yang boleh membatalkan puasa, padahal kalau calculate sifat sabar dalam diri, conform bawah 50% yang boleh wat cikgu tukar kaler pen warne merah darah.

Bile dah menjelang waktu tengah hari, mule lah rase mengantok. Dah pagi tadinye, bangun awal kan. Dan mase tu, mulelah bagi alasan nak solat zohor. Mase tu la curik mase nak tidor sekejap. Solatnye seminit dah selesai, tapi satu jam lepas tu baru turun. Nenek aku lepas dri tahap tu mule lah buat muke, dan mule keluarkan statement yang cucu beliau degil, dan tak mau nak menolong. Aku pun stat la melawan dan campak-campak barang. Memang habit time kecik aku mengamok. Apee da? Tapi zaman tu dah lame berlalu, dah jadi kenangan semua tu. Hehe.

Lagi satu, nenek aku memang ala demand person. Ni betol, aku bukan nak kutuk beliau terang-terangan. Tapi biase la, dah 30 tahun berkhidmat sebagai suri rumah, mata ngan tangan memang cekap dan teliti. Ala-ala chopping kuih tak same besar, same tinggi, same gemuk, same lawa, senget 85 darjah pasti di reject. Dan chop semula. Ni lagi satu masalah untuk cucunye yang sangat careless dan pakai hentam saja lah ~ dah berkali kena marah dan kena bebel pun, tetap buat benda yang same. Alahai ~ bile teringat balek, sian pulak dekat nenek kan.

Mase aku bebudak dulu, aku paling tak suke part nak masukkan kuih raye dalam balang. Waktu masukkan kuih dalam balang ni selalu jadi step yang terakhir dalam pembuatan kuih raya, selalunye jatuh pada waktu petang. Dah name kanak-kanak, makin petang, makin berlagu perut aku. Bile masukkan kuih raye dalam balang, rasenye nak ngap jer semua nye. Kalau aku nganga mulut time tuh, sure air liur boleh tampung satu baldi. Parah-parah ~

Akhirnye, bile dah masuk waktu berbuke kuih raye la yang aku kejar dulu. Nak rase kesedapan kuih raye yang aku buat. Tu pun dapat rase part hangus dan senget yang selalunye hasil kerja tangan aku.  Mase makan kuih raye tu, senyum dah smpai telinge dah. Konon sedap sangatla kuih raye tuh? Padahal rase biase jer. Tu la keseronokan berbuka puase yang umat Islam je dapat. Yehee ~

*******


Umur aku sekarang dah awal 20-an, bak kate Awan, sudah boleh kawin kan? Huhu. Memang aku minat buat kuih raye. Asal usul minat, macam aku pung pang kat atas. Dah kate, taun ni aku dah ade income sendiri. Memang atas aku la semua. Aku nak la sedekah due tige macam kuih raye dekat nenek aku yang sekarang ni agak tak kemampuan nak buat kuih raye, maklum la, kaki dah season. Kang berdiri lame sikit tergadah, duduk lame sikit tak bangun-bangun. Usia beliau dah tak mengizinkan beliau nak buat kuih raye. Ni la waktu nak buktikan kat nenek, yang ajaran beliau mase kecik-kecik tu takde la sia-sia. At least, beliau dapat la rase kuih raye aku buat bersame kak long. Kalau zaman dulu-dulu aku marah-marah, ni la cara aku nak mintak maafkan. Boleh la pulak??

Kat sini, aku nak share, sape yang first time nak buat kuih raye macam aku. Sape yang dah berjuta kali buat kuih raye, anggap ni sebagai revision. Tak pun, anggap sebagai satu karangan poyo sambil berkata dalam hati. Ingat ko sorang yang pandai buat kuih. End.

First of all, perkara yang perlu ada untuk buat kuih ialah resepi. Resipi ni memang dari mane-mane boleh dapat. Zaman serba moden ni lagi simple, switch lappy ke mode online. Googling je resipi ape yang korang nak. Nanti beribu-ribu website yang kebanyakannye blogger, share resipi diorang tanpe segan silu dan tak kedekot ilmu pun. Silap-silap, ade yang siap amek gambar step by step lagi macam mane procedurenye. Punyelah rajen si beliau amek gambar nak letak dalam blog. Tapi aku lain sikit. Sebab aku gune resepi turun temurun dari zaman nenek aku lagi. Tak caye, tengok buku resipi aku. Memang dah kuning dah. Hehe.

nie la die buku resipi turun temurun, tulisan arwah angah
Tahun ni, aku kire-kire aku buat empat jenis je kuih raye ~ kuih samperit, kuih kacang, kuih koko dan kuih loyang. Memang old skool sume kuih aku buat taun ni dan simple. Maklum la baru nak belajar-belajar buat. Kalau nak buat macam expertise kang memang sume merase makan kuih ape? Kuih batu… hukhuk.

Hari jumaat memang hari paling syurga aku tahun ni. Tak payah duduk site, pegi ofis besar dan meeting. Banyak mase terluang, aku amek kesempatan nak g shopping barang-barang kuih raye. Sorang-sorang beb. Makcik pulak tak datang opis sebab ade meeting kat site. Hampeh. Tapi takkan nak batalkan pulak hasrat nak beli barang kuih raye kot. Pegi jugaklah. Sesampai di Giant yang letaknye dalam Metro Kajang, aku amek bakul jer dengan alasan troli rosak. Memang bongok sume troli kat situ, terbabas-babas aku tolak. Dah la takde gear slow. Hikhik.

Jalan-jalan dalam Giant, memang excited sebab dah banyak dah tersadai dari equipment kepada bahan-bahan buat kuih one place apart, macam nak kasi attention sikit kat acik-acik yang tak bape larat nak jalan. So, boleh gapai jer dari situ. Senang ~ marketing baek punye. Aku pun tak lepaskan peluang, tinjau equipment. Semua ade tapi yang lainnye dari dulu, tembaga zaman sekarang ni nipis dan ringan. Nak buat kuih loyang misalnye, aku comparekan dengan acuan nenek aku. Zaman sekarang punye macam hampeh, dah la ringan. Tak tau macam mane, tak terbalek ke dalam kuali nnt. Entah ler… ade jugak pelbagai jenis cup, pelbagai saiz dan corak. Macam comey ~ tapi, aku tak gunekan cup pun kuih-kuih tu. Kenape aku beli ni? Hihihi.

aku baru jumpe kegunaan cup kuih ni :)) buat mainan si kajang
Lepas tu, aku beralih kepada pemilihan majerin. Kalau chef-chef yang beli mesti dah pilih ikot kualiti kan? Rase yang terbaik dan paling optimum untuk masak segala bagai [pengaruh cerita yakitate japan ni]… Aku pulak, pilih ikot harge. Ye, paling jimat dan berbaloi, tu lah yang aku bedal. Hikhik. Yang paling tak boleh bla, aku g convert setiap harge majerin per satu gram ok, congak pakai kalkulator kau. Macam aku biase kire inventory kat site. Tula, sape suruh ajar aku economical engineering. Berbaloi-baloi, aku gune…. Yehee… Semua barangan kuih aku gunekan konsepkan samelah. Pastu pilih mane yang lebih menguntungkan aku, walaupun beza antara dua bahan tu just dua sen. Ni panggil kedekot ke dungu? Korang pilih la sendiri.

Habis beli bahan-bahan, aku bayar dan berjalan kaki ke kereta, yang aku parking dekat dengan pejabat. Jauh gak la aku menapak dalam mase 10 minit baru smpai tempat parking. Aku masuk satu lorong yang takde orang. Dengan niat murni, tanak ganggu orang jalan dengan jalan aku yang hoyong hayang bawak barang berat. Alangkah malangnye aku, lorong belakang kedai tu bukan dipenuhi oleh orang-orangan tapi anjing-anjingan. Cinabek punye anjing-anjing, dok tenong aku bawak barang aku. Makin lame, makin beriringan dengan aku. Niat nak kejar la tuh. Aku tak buat muke cuak [dalam hati Maha Mengetahui yang arif], aku turunkan barang. Dan menundukkan sedikit lutut ke bawah serta menghayun tangan berbentuk gengaman macam orang baling batu. Serta merta anjing cuak dan lari. Korang pun leh try jugak, sebab anjing memang paling cuak orang ti-au diorang. So, baek la korang pure-pure nak baling batu. Insya-Allah, larilah mereka. Ni tips dari Acong mase aku praktikal dulu. Hihihi. Lepas anjing tu lari, sepanjang perjalanan, aku dok kumat ayat tabbat yadda. Cuak-cuak ~

Akhirnye aku smpai ke kereta dengan selamat dan agak lewat sedikit [sikit ke?] masuk ke tempat kerja. Chow ~

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.