Pengikut (Blogspot)

Isnin, 17 Mei 2010

asap @ dhukan

aku da lama tak berhubung dengan dunia luar. maklum la 3 bulan lepas ibarat super bz kata kan (padahal aku sendiri yang tak masuk cmpur sngat hal dunia)

honestly, aku baru tau yang dekat iceland sekarang orang dah jumpe gunung berapi... hari nie dalam Buliten Utama dah keluar berita yang gunung berapi dah meletus buat kali kedua tak silap aku...

yang aku kagumnyer tu... tempat yang sejuk di atas... menggelegak di bawah... subhanallah... Maha Suci Allah yang menjadikan bumi ini begitu unik dan tersendiri...

lepas dari berita tu, dengar Encik Abang Syah cerita. maklum ler, die tu peminat channel pangkal 5 kat Astro. kire mcam berpengetahuan jugee ler... die ckap kat aku. gunung berapi tu belom betol-betol meletus lagi, baru menggelegak separuh... sudah dahsyat begitu yer?? smpai boleh menyebabkan banyak kapal terbang dari Eropah terkandas...

Ice cap yang merupakan gunung berapi 

central of iceland. gunung berapi tu namenye payah nak sebut... naseb baek la kene tulis bukan kene sebut. kat cnie... meh aku eja yer... e.y.j.a.f.j.a.l..l.a.j.o.k.u.l.l ~ eyjafjallajokull....

daripada website wiki... bgtau bahawa ice cap berkeluasan 100 km persegi jep... diameter awal untuk gunung berapi tu pulak lebih kurang berdiameter 4 km.... waaa besar tuh~~!

tapi menjelang hari sabtu, keluasan lohong gunung berapi meningkat kepada 6km diameter. wallawey... besar tu... ibarat 6 minit memandu selaju 100km/j. dasat-dasat...

aku pun ade baca blog keagamaan tadi, yang menyatakan tanda pertama kiamat ialah dhukan atau asap, memang antara pertamanya ialah jerebu tp bile tengok gunung berapi kat kawasan ais nie pun same gak sebab api tak nmpak tapi asap berkepul-kepul...

betul-betul menginsafkan aku... subhanallah...~!

Zoooom out the volcano
  • sedang aku jadi penganggur, aku terfikir la kan... kalau kiamat itu berlaku sekarang, boleh ke aku dapat 4.0 flat untuk syurga?

Penulis

Foto saya

seorang melayu tipikal yang ingin berjaya dengan sikap tipikalnya.